Orientering foregår oftest i skoven - i små kendte nærskove lokalt og store ukendte skove rundt omkring i Danmark.
Vi finder vej gennem skoven og terrænnet ved hjælp af kort. Undervejs finder vi postskærme i en bestemt rækkefølge. Mange af os bliver grebet af at gøre det så sikkert og så hurtigt som muligt. Undervejs, gennem skoven, skal vi tage masser af valg for at finde posterne. Efterhånden som man bliver træt, kan man komme til at tage nogle uheldige valg. Det er noget af det, vi træner for at undgå.
Træningsløb i Middelfart foregår i vores bynære skove, men også steder som midtbyen og Teglgårdsparken, hvor der kræves noget helt andet af orienteringen.
Forår, sommer og efterår træner vi om onsdagen. I vinterperioden er det på lørdage.
Orienteringsløb er løb eller gang i eget tempo. Det gælder om, at have kontrol over sin orientering, og det kan alle blive bedre til med træning.

Se en introduktionsvideo omkring orienteringløb herunder:

Naturen er vores "stadion", som vi passer på.
Vi sætter det at færdes i naturen på en forsvarlig måde meget højt i vores klub, og vi bestræber os på at overholde naturens love til punkt og prikke. Vi er afhængige af adgang til både offentlige og private skove og terræner, og vi søger tilladelser, inden vi går i gang med planlægning af træning eller konkurrencer.
Der er perioder af året, hvor vi ikke kommer i skoven af hensyn til dyrelivet, men i stedet flytter træningen til parker og byrummet. Vi laver også aftaler med skovejere om, at der kan være steder i skoven, vi holder os fra af hensyn til vildtet, beplantningen eller særlig følsom natur.
Det er klubbens egne medlemmer, der tegner vores lokale kort.

Hvad snakker de om?
Når vi fortæller om, hvad der sker i klubben og om kommende løb, så bruger vi måske ord, som du ikke lige kender. Vi elsker at forklare dem, men som en hjælp, er her en kort introduktion til lidt af det, vi snakker om:

• Skærm:
    En post på en orienteringsbane er næsten altid markeret med en trekantet ”skærm” i et let stofmateriale. Hver side af skærmen er orange og hvid.
  • Skygge:
    At lade sig skygge vil sige at have en mere erfaren orienteringsløber med sig som vejleder. Det kan være både trygt og lærerigt for de fleste nystartede.
  • At bomme:
    Hvis du ikke umiddelbart finder en post, hvor du havde forventet, at den var, har du i orienteringssprog ”bommet” den og må prøve at finde den igen.
  • Vejvalg:
    Det gælder om at vælge den hurtigste vej mellem posterne. Den direkte linje mellem to poster er altid den korteste, men det er sjældent den hurtigste.
    Så et godt vejvalg er vigtigt. Dit vejvalg skal passe til din erfaring, din kondition og dine ønsker.
    Det kan nogle gange betale sig at vælge en længere, men mere sikker rute, at gå uden om en bakke i stedet for over bakken eller at løbe en omvej af stier og gennem let gennemløbelig skov, i stedet for en mere direkte rute gennem en svært gennemløbelig skov.
  • O-service:
    Det er her, du tilmelder dig de fleste løb. Du kan se alle løb i Danmark, og hvornår der er sidste tilmelding, samt selve indbydelsen med flere informationer om løbet. Du tanker penge op på en konto, og bruger af dem, når du tilmelder dig løb. Du får adgangskode mv. når du bliver medlem af klubben.
  • Divisionsmatch:
    OK Melfar ligger pt i 1. division. Landsdelens klubber dyster om at være godt placeret. Til disse stævner er det en fordel at kunne sammensætte et hold af både nybegyndere og mere erfarne. Der skal også helst være en stor spredning i alder blandt både piger, drenge, damer og herrer. Det er et godt stævne at starte med som ny i sporten.

Træning og konkurrencer andre steder end Middelfart
I løbet af året er der rig lejlighed for at træne og deltage i mindre konkurrenceløb i skovene på Fyn samt i Trekantsområdet. Efterhånden som man får mod på mere, er der tilbud i resten af landet. Nogle får også øjne for udlandet.
Konkurrencer kræver tilmelding. Løbene foregår som regel i weekenderne. Ved de store stævner kan der godt samles fra 250 løbere og opefter. Orienteringsløb har sit eget online-system med kalender og tilmelding. Det hedder O-service, og som medlem af klubben får man adgang til alle oplysninger og muligheder.
Se mere om o-service.

Flere spørgsmål
Se desuden svar på spørgsmål, vi ofte hører FAQ Ofte stillede spørgsmål